Jak wzmocnić odporność? Dieta na odporność!

Zima to szczególny czas w roku – nie tylko ze względu na Święta Bożego Narodzenia, ale na otaczającą nas aurę. Spadek temperatury, mróz, śnieg. Choć współczesna jest nieco łagodniejsza o tych z którymi mieliśmy do czynienia kilkanaście lat temu, nadal potrafi płatać figle. Wraz z nadejściem chłodniejszych dni większość z nas skarży się na spadek odporności. Statystyki nie pozostawiają żadnych wątpliwości – w minionym roku odnotowano rekordową liczbę zachorowalności na grypę – 3,8 mln przypadków! Nie chcesz paść ofiarą wirusa? Przybij piątkę! Ja również nie zamierzam mu się poddać! W dzisiejszym wpisie przedstawię Ci kilka sprawdzonych metod na wzmocnienie organizmu – oczywiście naturalnych.

Dieta na odporność

Dieta na odporność jest zalecana głównie w okresie jesienno-zimowym, czyli teraz. Wirusy, grzyby i bakterie czają się na nas na każdym kroku. Z niecierpliwością czekają na to, aby zaatakować nasz organizm. Na szczęście my mamy broń – tą bronią jest jedzenie. Nie wiem czy wiesz, ale jest ono jednym z najważniejszych czynników kształtujących nasze zdrowie! Skąd takie przypuszczenia? Już tłumaczę.

Odporność zaczyna się w jelitach

Jelita to naprawdę fascynujący organ. Sama długość robi ogromne wrażenie – 4-6 metrów! Dasz wiarę? Uwierzysz w to, że w Twoich brzuchu znajduje się taki kolos? Dzięki nim Twój organizm przyswaja nie tylko podstawowe makroskładniki: białka, węglowodany, tłuszcze ale również witaminy i minerały niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu autoimmunologicznego, odpowiadającego za odporność.
Ich kondycja jest uzależniona przede wszystkim do tego co jemy. Już w starożytności uważano, że jedzenie może być lekarstwem. A zatem – co warto jeść, a czego należy bezwzględnie unikać?

Jak jest, a jak być powinno 

Zachodni styl życia na dobre zadomowił się w naszym kraju. Dieta bogata w cukier, tłuszcze trans, częste wizyty w fast-foodach a do tego hektolitry coca-coli, nagminne przepisywane antybiotyki – to wszystko ma fatalny wpływ na kondycję naszych jelit, a dokładnie flory bakteryjnej. Składające się na nią bakterie kształtują naszą odporność. Jadłospis bazujący na produktach potęgujących ich wzrost to podstawa dobrego zdrowia! W naszym menu nie może zabraknąć składników wykazujących właściwości mmunostymulacyjnych, które działają jak naturalny killer – zabijają szkodliwe patogeny, wzmacniając jednocześnie odporność organizmu.

Dieta zwiększająca odporność – od ogółu

  • Ogranicz spożycie produktów wysokoprzetworzonych – słodyczy, fast-foodów itp.
  • Zrezygnuj z używek – kawa, papierosy, alkohol i inne
  • Pij wodę źródlaną lub używaj filtrów
  • Wyeliminuj z diety mąkę pszenną
  • Ogranicz spożycie cukru

Dieta zwiększająca odporność – do szczegółu 

  • Nienasycone kwasy tłuszczowe – charakteryzują się silnym działaniem przeciwzapalnym. Podnoszą poziom leukocytów – białych krwinek, nazywanych strażnikami odporności. Najnowsze badania naukowe donoszą, że osoby zażywające łyżeczkę oleju lnianego dziennie rzadziej chorują na grypę w porównaniu do tych, którzy nie stosują tego typu praktyk. Olej lniany nie jest jedynym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych. Znajdziesz je również w oliwie z oliwek, tłustych rybach morskich, nasionach i orzechach.
  • Witamina A – wykazuje złożone właściwości antyoksydacyjne. Chroni nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, atakujących nasz układ odpornościowy. Do najlepszych źródeł retinolu zalicza się: jaja, marchew, szpinak, pietruszkę, morele, ryby, niektóre twarogi oraz sery.
  • Witamina E – chroni śluzówkę naszych jelit przed degradacją. Najcenniejszym źródłem witaminy E są produkty bogate w białko: rośliny strączkowe, chude mięso, ryby morskie.
  • Witamina D – działa niczym tarcza ochronna – odbija wirusy i bakterie. Jej niedobór zwiększa ryzyko chorób autoimmunologicznych, obniża oporność organizmu. Nie wspominając o depresji! Najlepszym źródłem witaminy D jest słońce, którego o tej porze roku jak na lekarstwo. Dlatego zaleca się przyjmowanie witaminy D w tabletkach, a oprócz tego włączenie do diety takich produktów jak: ryby, chude mięso, sery, twarogi.
  • Probiotyki – czyli tzw. dobre bakterie. Zapobiegają wirusom, patogenom oraz zakażeniom jelitowym. Charakteryzują się naprawdę wszechstronnym działaniem. Lepsza odporność to dopiero początek. Stymulują produkcję naturalnych przeciwciał, regulują rytm wypróżnień, obniżają cholesterol, zapobiegają AZS, łagodzą objawy nietolerancji laktozy, ułatwiają walkę z nadwagą! Na liście naturalnych probiotyków znajdują się takie produkty jak: kiszonki – kapusta/ogórki, fermentowane produkty mleczne – jogurt naturalny/kefir/maślanka, cykoria, cebula, czosnek.
  • Błonnik – działa na nasze jelita niczym miotełka – czyści je ze wszystkich zbędnych substancji, a dodatkowo usprawnia ich pracę. Likwiduje wzdęcia, zaparcia, biegunki. Do najlepszych źródeł błonnika zalicza się warzywa i owoce. Aczkolwiek ciemne pieczywo czy gruboziarniste kasze, płatki owsiane również zasługują na Twoją uwagę. Koniecznie włącz je do swojej diety!
  • Laktoferyna – nie bez powodu zyskała przydomek „motoru napędowego” odporności. Wykazuje działanie bakteriobójcze, chroni nasz organizm przed szkodliwym działaniem patogenów – uniemożliwia ich rozmnażanie. Znajduje zastosowanie w leczeniu Helicobacter pylori oraz Candidi.

Dieta zwiększająca odporność – lista produktów wykazujących działanie antybakteryjne!

  • Warzywa – czosnek, cebula, brokuły, pomidory, brokuły, kalafior, marchew, por, pietruszka, seler
  • Owoce – borówka, jagoda, maliny, jeżyny, truskawki, jabłka, pomarańcze, grejpfruty, grant, czarny bez, aronia, cytryna
  • Orzechy i nasiona – pestki dyni, słonecznik, orzechy włoskie
  • Mięso – chudy drób
  • Nabiał – jaja, sery, twarogi, jogurty naturalne, kefir, maślanka
  • Kiszonki – kapusta, ogórki
  • Oleje – oliwa z oliwek, olej lniany
  • Węglowodany -ciemne pieczywo, płatki owsiane, kasze
  • Przyprawy- kurkuma, cynamon, imbir, ostra papryczka, pieprz kajeński
  • Napoje – zielona herbata, czystek, czerwone wino
  • Pozostałe – miód, kiełki, tran

Dieta zwiększająca odporność – co jeszcze musisz wiedzieć?

Dieta to nie wszystko. Aktywność fizyczna jest równie ważna. Prawdą jest, że regularne ćwiczenia wzmacniają odporność. Sęk w tym, aby ruszać się z głową. Istnieją bowiem sytuacje w których sport wpływa negatywnie na nasze zdrowie. Za najbardziej pożądaną formę uznaje się umiarkowany wysiłek, sprowadzający się do przebiegnięcia ok. 15-25 km tygodniowo – tętno 110/140 min. U osób hołdującej tej zasadzie zaobserwowano zmniejszenie częstotliwości występowania zakażeń układu oddechowego.

Kolejnym czynnikiem mającym nieodzowny wpływ na poziom naszej odporności jest stres. Osoby, które doświadczają go na co dzień częściej chorują! Jak z nim walczyć? Pomocna może okazać się chociażby joga, która pomoże nam się wyciszyć. Wprowadzi nasze ciało i umysł w stan błogiego relaksu.


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *